زندگی کردن در هر فصلی نیازمند تجهیزات خاص خود است که یکی از آن ملزومات، کولر است. با توجه به اینکه کولرهای گازی قیمت بالاتری دارند و در همه مناطق قابل استفاده نیستند، بهترین گزینه استفاده از کولر  آبی است. در این مقاله تلاش کردیم انواع کولرهای آبی و یکی از مهم­ترین قطعات آن یعنی پمپ مکانیکی کولر آبی را به شما توضیح دهیم. درواقع سعی ما بر این است که مزایای پمپ مکانیکی را برای شما برشماریم تا متوجه امتیازات آن نسبت به پمپ برقی کولر شوید. در ادامه با ما همراه باشید.

امروزه مصرف برق در کولرهای آبی یک مسئله مهم است. چون این وسیله یکی از وسایل پرمصرف از لحاظ انرژی برق است. حال هر چه قدر تلاش کنیم که میزان مصرف برق آنرا کاهش دهیم، در میزان هزینه‌های زندگی صرفه جویی کرده و رفاه بیشتری را برای خود و جامعه به بار خواهیم آورد.

به عنوان مثالی برای این صرفه جویی، استفاده از پمپ مکانیکی کولر  به جای پمپ کولر آبی برقی که هم به صرفه‌تر و هم مزایای بیشتری دارد گزینه مناسبی است.

پمپ‌های استفاده شده در انواع کولرهای آبی از دو نوع مکانیکی و یا برقی است. با توجه به اینکه پمپ مکانیکی کولر بعد از پمپ برقی ساخته شده، مزیت‌های مختلفی را نسبت به پمپ برقی دارد که در ادامه به برخی از مزیت‌ها اشاره خواهیم کرد.

انواع کولر

کولر‌ها انواع مختلفی دارند که شامل کولر آبی و کولر گازی می‌شود و انواع آنها بسته به اینکه در چه منطقه ای قرار دارید مشخص می­شود. کولرهای آبی مناسب مناطق گرم و خشک و کولرهای گازی مناسب مناطق گرم و مرطوب هستند. در ایران ۸۰ درصد از هم‌وطنان  از کولرهای آبی به عنوان سیستم خنک کننده  استفاده می‌کنند ( کولر گازی مختص مناطق مرطوب است و بیشتر مردم در مناطق گرم و خشک و یا کوهستانی زندگی میکنند ). چون کولرهای آبی مکانیسم و سیستم ساده‌ای دارند، در نتیجه استهلاک پایین‌تری نسبت به مورد دیگر نیز دارد.

برای درک ارزش پمپ مکانیکی مقایسه انواع پمپ کولر آبی ضروری به نظر می­رسد. به همین خاطر در زیر این دو پمپ کولر را توصیف کرده و در ادامه به مقایسه آن دو می پردازیم.

عملکرد انواع پمپ کولر آبی

پمپ‌های برقی برای کار کردن به انرژی الکتریسیته نیاز دارند؛ در حالی که پمپ مکانیکی به نیروی الکتریسیته احتیاج ندارد؛ در واقع پمپ مکانیکی، نیروی خود را از طریق گردش موتور کولر به دست می‌آورد.

اجزای پمپ برقی کولر آبی

پمپ برقی قسمتی از کولر آبی است که وظیفه انتقال آب به بدنه کولر را به عهده دارد. پمپ برقی بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود از جمله؛

  • قسمتی که داخل آب قرار می‌گیرد پایه اصلی پمپ نام دارد.
  • پمپاژ آب بر عهده قسمتی به نام پروانه سه یا چهار پر است.
  • آب بندی پمپ به عهده قسمتی به نام کفی پمپ است که در زیر بخش پایه اصلی قرار گفته است.
  • منتقل کردن آب به سه راهی به عهده قسمتی به نام چپقی می‌باشد که به پایه متصل شده است.
  • جلوگیری از ورود آب به بخش الکتریکی موتور به عهده قسمتی به نام کلاهک موتور است که محل قرار گیری آن در بالای پمپ است.

پمپ مکانیکی کولر آبی

این نوع پمپ‌ها مانند پمپ‌های برقی آب را از تشتک کولر به سمت سه راهی انشعاب انتقال می‌دهد و برای فشار به آب یا همان پمپاژ آب از انرژی مکانیکی به جای انرژی برقی استفاده می‌کند.

مقایسه پمپ مکانیکی کولر  تولید شده توسط  آژمان و پمپ کولر آبی برقی

  • قابیلت تغییر اندازه؛ پمپ های مکانیکی ساخته شده توسط گروه آژمان به گونه ای تولید شده اند که بتوانند بیشترین عملکرد را در بین انواع کولرهای آبی داشته باشند. مصرف کنندگان میتوانند با استفاده از شیری که روی پمپ تعبیه شده است، ارتفاع را تغییر داده و با توجه به نیاز خود از آن استفاده نمایند.
  • نرخ جریان بیشتر پمپ مکانیکی کولر ؛ پمپ‌های مکانیکی با توجه به اینکه دبی ( نرخ جریان ) بالاتری دارند در نتیجه قدرتی بیشتری نسبت به پمپ‌های برقی دارند.
  • عملکرد درست پمپ مکانیکی؛ در پمپ‌های برقی چون اجزای پمپ با موتور الکتریکی کار می‌کنند، داخل شدن آب به اجزای پمپ موجب عملکرد نادرست پمپ برقی می‌شود.
  • دوام و ماندگاری بیشتر؛ با توجه به اینکه در پمپ مکانیکی کولر قطعات ساخته شده از فلز با پوشش پلاستیکی پوشش داده می‌شوند، خرابی و آسیب دیدن قطعات در برابر آب کاهش پیدا می‌کند؛ در نتیجه پمپ مکانیکی عمر طولانی‌تری خواهد داشت.
  • عدم خطر برق گرفتگی در پمپ مکانیکی؛ در پمپ­ های برقی، مصرف برق بیشتر است و همچنین در صورت ایجاد مشکل در قطعه‌ای از آن، ممکن است احتمال برق گرفتگی بالا برود؛ ولی در پمپ مکانیکی این احتمال تقریبا صفر است.

برق مصرفی کمتر

کولر مکانیکی ساخته شده در گروه صنعتی آژمان موجب کاهش برق مصرفی به میزان ۵۰% شده است که این پیشرفت شگفت انگیز، زندگی راحت‌تری را برای ملت ایران ایجاد کرده است. زیرا افرادی که در مناطق گرمسیر کشور زندگی می‌کنند باید به صورت مداوم برای خنک کردن محیط کاری و یا خانگی از کولر برقی استفاده کنند؛ استفاده مرتب از کولرهای برقی هزینه‌های زیادی را در بر دارد اما با به کار آمدن پمپ مکانیکی کولر میزان برق مصرفی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. در واقع پمپ های مکانیکی میزان برق مصرفی شان بین ۵ الی ۱۰ وات میباشد.

مصرف آب کمتر

از دیگر مزیت­های پمپ کولر مکانیکی صرفه جویی در مصرف آب است؛ یعنی زمانی که مصرف کننده سرعت موتور کولر برقی با پمپ برقی را به دور تند و یا دور کند تغییر دهد، دبی آن ثابت می‌ماند؛ یعنی میزان پمپاژ آب با تغییر به دور کند کاهش پیدا نمی‌کند و این یک نقص و علاوه بر آن هدر رفتن آب را شامل می‌شود؛ اما در پمپ مکانیکی میزان پمپاژ آب با تغییر دور تند و یا کند افزایش یا کاهش پیدا می‌کند زیرا پمپ مکانیکی به موتور اصلی متصل است.

  • تسمه کولر مکانیکی آبی دارای رگلاژ سریع و راحتی است.
  • قطعات پمپ کولر مکانیکی به‌گونه‌ای ساخته شده است که در صورت خرابی قطعه‌ای از آن نیاز به تعویض کل پمپ نمی‌باشد و تنها با تعویض همان قطعه، پمپ قابلیت کارکرد دوباره پیدا می‌کند؛ این در حالی است که در پمپ برقی با خراب شدن بخشی از پمپ، مصرف کننده باید موتور الکتریکی را تعویض نماید.
  • پمپ مکانیکی دارای یک سال گارانتی بی‌قید و شرط است؛ در صورتی که پمپ مکانیکی دچار مشکل و ایراداتی شود، مصرف کنندگان میتوانند به جای آن پمپ سالمی را از گروه صنعتی آژمان دریافت نمایند.
  • نصب راحت؛ از مزیت‌های دیگر پمپ مکانیکی کولر نصب راحت و سریع آن است، به گونه‌ای است که حتی خود شما می‌توانید بدون ابزار خاصی آن را نصب نمائید و یا با استفاده از دفتر چه راهنما اقدام به نصب نمائید.
  • محل قرارگیری پمپ مکانیکی؛ محلی که پمپ های مکانیکی در آن قسمت واقع شده اند هیچ تغییری نداده شده و مانند پمپ برقی در همانجا جای میگیرد.
  • کارکرد پمپ بدون صدا و حرارت؛ پمپ مکانیکی چون سیستم پیچیده ای ندارد، نسبت به پمپ برقی صدا و حرارت کمتری ایجاد کرده که این خود موجب درست کارکردن پمپ و نشان دهنده آسیب ندیدن قطعات موجود در آن است.
  • به دلیل اینکه پمپ مکانیکی توسط سازندگان ایرانی تولید شده، با خرید پمپ مکانیکی کولر می‌توان به اقتصاد داخلی کشور کمک شایانی کرد.

نصب رایگان در استان البرز

گروه صنعتی آژمان با همکاری شرکت کوپک ، طرح جایگزینی پمپ مکانیکی کولر آبی با پمپ برقی را، در استان البرز با هدف جلب رضایت مشتریان عزیز،از اسفند ماه سال ۹۷ تا شهریور سال ۹۸ به اجرا درمی آورد.با خرید این محصول به قیمت ۵۹.۰۰۰ تومان، تکنسینهای کوپک به محل مراجعه کرده و در ازای تحویل پمپ برقی شما،این جایگزینی را انجام می دهند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست