همه مردم ایران با توجه به محل زندگی خود برای خنک کردن خود در فصل گرما از یک نوع کولر استفاده می‌کنند که ما امروز قصد داریم کمی به این انتخاب‌ها بپردازیم و ازنظر اقتصادی و مصرفی کمی به آنها بپردازیم

شما از چه نوع کولری استفاده می کنید کولر آبی یا کولر گازی ؟

جدای از تمامی مدل‌ها وبرند ها  بیشترین وسیله‌ای  که در سراسر ایران در درودیوار شهرها خودنمایی می‌کند دو نوع از کولر است که به کولرگازی و کولرآبی معروف است کولرآبی به این دلیل نام‌گذاری شده که به‌وسیله آب عمل خنک‌کنندگی را انجام می‌دهد و کولرگازی به این دلیل به این نام معروف شده که به‌وسیله نوعی از گازی بسیار سرد عمل خنک‌کنندگی را انجام می‌دهد.

در این بحث می‌خواهیم به توضیح مختصری درباره مزایا و معایب این دو کولر و محاسبه مصرف برق انها بپردازیم

کولرآبی و معایب و مزایای آن

امروزه روی پشت‌بام بیشتر خانه‌های قدیمی‌ساز می‌توانید کولرهای آبی و کانال‌های مربوط به آن را ببینید. در کولر آبی، سرما با استفاده از تبخیر قطرات بسیار ریز آبی که با هوا آمیخته‌شده، تولید می‌شود.

این نوع کولرها برای نقاطی که آب و هوایی خشک دارند، مناسب‌اند اما استفاده از آن‌ها در مناطقی که رطوبت بالایی دارند (مثلاً در شهرهای شمالی و جنوبی که شرجی هستند)، چندان مناسب نیست.

کولرهای آبی اگرچه مزایایی مانند مصرف کم برق و در مواقعی قیمت اولیه ارزانتر  دارند، مضراتی هم دارند که به نظر می‌رسد با توجه به آن‌ها یا باید کولرهای گازی را جایگزینشان کرد یا اصول بهداشتی و ایمنی آن‌ها را به‌طور کامل به اجرا درآورد.

مشکل اصلی کولرهای آبی که به‌ویژه در روزهای آلودگی هوای تهران بیشتر به چشم می‌آید، این است که کاملاً در معرض گرد و خاک و هوای آلوده است و از این طریق، آلودگی‌ها و عوامل بیماری‌زا (باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها) به‌راحتی وارد خانه می‌شوند.

اکثر افرادی که از کولر آبی استفاده می‌کنند، در طول تابستان دچار سردردهای موقت، گرفتگی بینی، گلودرد، عطسه و سرفه می‌شوند و این به علت آلودگی‌های ناشی از این سیستم خنک‌کننده است.

پوشال کولرها مملو از گردوغبار و قارچ است و ازآنجاکه رطوبت دارد و آفتاب نیز به داخلش نمی‌تابد، این عوامل با جریان هوا به داخل خانه راه می‌یابند. این موضوع به‌ویژه در شهرهای آلوده‌ای نظیر تهران که ذرات معلق در هوا بیشتر است، شدیدتر است.

توصیه هایی درباره استفاده از کولر آبی که با زندگی و سلامت شما  ارتباط مستقیم دارد

  1. هرسال پوشال کولرتان را عوض کنید یا خوب آن را بشویید. سطوح داخلی و کف کولر نیز باید کاملاً تمیز شود.
  2.  به آب مخزن کولر، محلول ضدعفونی‌کننده سانوسیل اضافه کنید.
  3.  برق‌گرفتگی شایع‌ترین خطری است که موقع راه‌اندازی‌ کولرهای آبی، صاحب‌خانه‌ها را تهدید می‌کند. یادتان باشد که این کولرها کاملاً مرطوب‌اند و این رطوبت به تشدیدبرق‌گرفتگی کمک می‌کند.
  4.  بدنه کولر فلزی است و سیم‌پیچی آن کمی مبهم. پس تعمیر آن را به دست متخصصان بسپارید و هرگز برای تعمیر آن تنها به پشت‌بام نروید.
  5. اگر تازه به خانه‌ای اسباب‌کشی کرده‌اید، قبل از تعویض پوشال کولر با یک فازمتر بدنه کولر را چک کنید تا برق نداشته باشد و پیش از هر اقدام ابتدا برق ساختمان را قطع کنید.
  6.  حتی‌الامکان کانال‌کشی کولرهای آبی را از کوتاه‌ترین مسیر انجام دهید و اگر کانال‌های کولر خارج از ساختمان است، به‌وسیله عایق‌کاری از گرم شدن کانال‌ها و به هدر
  7. برای جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب روی کولر نیز سایبانی روی آن نصب کنید.
  8. از پمپ مکانیکی آژمان به جای پمپ های برقی استفاده کنید،با این کار هم خطر برق گرفتگی کمتر می شود و هم در مصرف برق صرفه جویی کرده اید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست